Vírabhadrásana, známá také jako pozice bojovníka, je jednou z nejikoničtějších jógových pozic. Co však jednotliví bojovníci reprezentují a jaké poselství skrývají? Udělejte si kávu nebo kakao (samozřejmě to ceremoniální) a začtěte se do legendy*, která učí o lásce, egu a odpuštění.
Legendární Příběh
„S dalším nádechem zvedněte pravou nohu do třínohého psa a s dalším výdechem veďte nohu mezi dlaně, nádech bojovník II.“ Tak tahle nějak mě uslyšíte v pozici psa hlavou dolů při závěrečném pozdravu slunce naší vinyásy. Co vám ale už v našich flow nestihnu povědět, je příběh o tom, kde se ten bojovník v mírumilovné józe vzal. A to je škoda. Uvědomění si symboliky ásan nám pomůže se správným nastavením pozic a naší praxi dodá hlubší záměr.
Láska, Ztráta a Pomsta
Jako většina velkých příběhů i tento začíná hlubokou láskou. Šiva, jeden z hlavních bohů hinduistického panteonu, se oženil se Satí, která ho už od mládí hluboce obdivovala. Svatba se konala i proti vůli otce Satí, mocného Dakši, který Šivou pohrdal pro jeho nekonvenční vzhled i chování. Šiva, bůh stvoření a zničení, má tři oči, kobru kolem modrého krku a tekoucí Gangu z jeho vlasů. Věčně medituje v Himalájích a tančí svůj kosmický tanec, který symbolizuje ničení všeho starého a vytváření nového.

Jednoho dne král Dakša uspořádal velikou obětní slavnost, na kterou pozval všechny bohy a mudrce, jenom tak nějak „zapomněl“ na svou dceru Satí a jejího manžela. Satí to hluboce ranilo a vydala se na akci i bez pozvánky – s nadějí, že se jí podaří s otcem konečně usmířit. Dakša se však Satí vysmál a Šivu dál veřejně urážel. V zoufalství se Satí rozhodla obětovat svůj vlastní život. Jako zkušená jogínka rozplála svůj vnitřní oheň a uhořela.
Když se Šiva dozvěděl o tragické smrti své milované Satí, byl vztekem bez sebe. Ze svého dredu stvořil mocného bojovníka jménem Vírabhadra, aby zničil Dakšu a celou rituální oslavu. Tento bojovník (Víra = hrdina, válečník, bhadra = přítel) se dostal do dynamických jógových praxí a učebnic jako symbol zničení zla a ignorantství.
Symbolika Jednotlivých Ásan

Vírabhadrásana I (Bojovník I): Zrodil se válečník a se dvěma meči dorazil na místo. Jedna noha je pevně zakořeněná v zemi a druhá natažená, připravená k akci. Ruce zdvižené k nebi symbolizují odhodlání a spojení s vyšší mocí. Bojovník I nás učí čelit našim osobním výzvám, ať už jsou jakékoli.
Vírabhadrásana II (Bojovník II): Bojovník je v plné bitvě a zaměřuje si svůj cíl. Nohy jsou rozkročené, tělo je otevřené do strany a ruce roztažené v bojové pozici. Tento postoj vyjadřuje sílu, rozhodnost a také kontrolu. Bojovník II nám připomíná, že v každé naší fyzické, emociální nebo duchovní bitvě si máme udržet chladnou hlavu a jednat se záměrem.
Vírabhadrásana III (Bojovník III / Rovnovážný Bojovník): Bojovník vítězí. Tělo je nakloněné dopředu, zadní noha zdvižená, a dvěma meči nataženými vpřed Vírabhadra usekává hlavu nepřítele. Jeho rovnovážná pozice mi také připomíná let. Po každém vnitřním boji nás čeká svoboda a nový začátek.
Dakša byl mrtvý. Šiva dorazil na místo zkázy a jeho vztek se změnil v hluboký zármutek a lítost. I bohové dělají v návalu emocí chyby. Šiva krále vzkřísil zpátky, ale protože nemohl najít jeho hlavu, nasadil mu hlavu kozla (pokud to tedy neudělal schválně :-). Náhle živý král Dakša poznal Šivův soucit a uklonil se mu.
Poselství o Lásce, Egu a Odpuštění
Příběh o Vírabhadrovi, Satí a Šivovi je hlubokým připomenutím toho, jak silné emoce, jako je láska a smutek, mohou ovlivnit naše činy. Je to příběh o tom, jak se láska může změnit v hněv, když je zraněna, a jak je důležité zvládat své ego, aby nás nepřeválcovalo.

Až budete příště praktikovat bojovníka, připomeňte si, že každá výzva, kterou čelíte, vás něco učí. Každý v sobě máme svého bojovníka, který má sílu čelit nepřízni osudu a odvahu hledat ve všem tom chaosu vnitřní klid a rovnováhu. Stejně jako Šiva i vy se můžete učit odpouštět sobě i ostatním a nechat minulost za vámi. I v těch nejtemnějších chvílích můžete najít světlo a mír.
* Asi jako každá legenda a celá jógová historie, i tento příběh se na několika místech ve zdrojích rozchází. Já jsem se pokusila popsat legendu i symboliku ásan tak, jak byla předávána mě a jak mi osobně dává také největší smysl.